Vitamin D: manjkajoči del sestavljanke našega zdravja! | Top Medicus

Izdelki za pomoč pri alergiji na pršice, dermatološka kozmetika in pomlajevanje.

Vitamin D: manjkajoči del sestavljanke našega zdravja!

Vitamin D je v maščobah topni vitamin. Dovolj vitamina D pripomore k rasti in razvoju kosti in zob, hkrati pa zagotavlja boljšo odpornost proti določenim boleznim.

Vitamin D ima še druge koristi, prav tako pa lahko sodeluje pri zmanjšanju tveganja za multiplo sklerozo.

Vaše telo samo naravno tvori vitamin D, kadar je izpostavljeno neposredni sončni svetlobi. Vitamin D lahko dobite tudi z določenimi živili in s prehranskimi dopolnili, da zagotovite ustrezne ravni vitamina D v krvi.

 

Vitamin D ima številne pomembne naloge. Morda so najpomembnejše uravnavanje absorpcije kalcija in fosforja in spodbujanje normalnega delovanja imunskega sistema.

Ustrezna preskrba z vitaminom D je pomembna za značilno rast in razvoj kosti in zob, pa tudi za boljšo odpornost proti določenim boleznim.

Vitamin D pogosto imenujemo kar »vitamin sonca«, saj se tvori v koži pod vplivom sončne svetlobe. Jeseni in pozimi je sonca manj, poleg tega pada pod takšnim kotom, da se v naši koži sintetizira manj vitamina D. Tudi ljudje, ki večino časa preživijo v zaprtih prostorih, imajo večje tveganje za pomanjkanje vitamina D. Zato je zelo smiselno razmisliti o jemanju vitamina D v obliki prehranskih dopolnil. Liposomski vitamin D je odlična izbira za optimalno absorpcijo in učinkovitost.

Zakaj jemati liposomski vitamin D?

Liposomska oblika vitamina D je daleč najučinkovitejša oblika za optimalno absorpcijo, saj je inkapsuliran v lipidno ovojnico, ki je zelo dobro topna v maščobah.

Liposomi so sestavljeni iz holesterola in služijo kot zaščitni mehanizem pred prebavnimi kislinami in drugimi fiziološkimi spojinami, ki bi sicer vitamin D razgradile, preden bi dosegel svojo končno destinacijo. Liposomi niso škodljivi, zanje je zelo majhna verjetnost, da bi povzročili neželene učinke, poleg tega nespremenjeni preidejo gastrointestinalni trakt.

Liposomska oblika je način transporta določenih hranil v telo, ki je učinkovitejša od običajnega kapsuliranja. Liposomi so votli lipidni vezikli, v katere lahko vstavimo hranila in delujejo kot transport za dostavo mineralov in hranil  v specifične dele telesa, kjer se hitreje absorbirajo in je manj možnosti za iritacije.

To je izvrsten način za nestabilna hranila (npr. vitamin C) in za hranila, ki se morajo izogniti primarnim metabolnim fazam. Liposomski vitamin D je samo eden od primerov, kako lahko ta tehnologija izboljša učinkovitost prehranskih dopolnil. Pa poglejmo, kako deluje liposomska tehnologija:

Kako liposomska tehnologija izboljša vašo prakso?

Jemanje zdravil ali nutracevtskih hranil z liposomi ima naslednje prednosti:

  • Pospešena intestinalna absorpcija
  • Boljša zaščita in stabilnost kot druge oblike kaspuliranja (preprečena razgradnja)
  • V liposome se lahko vgradijo tako vodotopne kot v maščobah topne sestavine
  • Enakomerna razpršitev in nadzorovano sproščanje aktivne učinkovine
  • Zaščita črevesa pred dražečimi sestavinami
  • Nizka alergenost in nizka toksičnost.

Liposomi so votle sfere, sestavljene iz fosfolipidov. Podobno kot v živalski celici so lipidi razporejeni kot dvosloj in obdajajo vodni del. Za razliko od živalske celice pa lahko imajo več plasti lipidov in vodnih predelkov. Liposomski vezikli so lahko veliki od < 0,1 do 1 mm.

Vodotopne snovi se lahko naložijo v sredino liposoma, v maščobah topne snovi pa se vključijo v lipidni dvosloj.

Liposomski transport je splošno priznan kot izboljšan način transporta farmacevtskih izdelkov. Na trgu je veliko zdravil, ki uporabljajo liposomski transport, v teku pa je več sto kliničnih raziskav.

Pri peroralnem zaužitju je liposomska intestinalna absorpcija veliko boljša od absorpcije istega hranila v standardni kapsuli.

Liposomi imajo terapevtski potencial, saj lahko vstopijo v celico, s čimer zvišajo znotrajcelično raven hranila in se dlje zadržijo v celici.

Liposomski dvosloj ščiti vitamine, podaljša razpolovno dobo in olajša njihov prevzem v celice. Liposomske antioksidantne formule koristijo tarčnim tkivom zaradi povečanja znotrajcelične ravni antioksidantov in s podaljšanjem časa, ko se antioksidanti zadržijo v celicah.

Stabilnost

Gastrointestinalni trakt je kisel, propulziven in nenehno meša vsebino lumna. Tako surovo okolje lahko razgradi aktivne učinkovine.

Dokazano je, da liposomi stabilizirajo inkapsulirane bioaktivne snovi pred vrsto okoljskih in kemičnih sprememb, vključno z:

  • Encimskimi,
  • Kemičnimi modifikacijami,
  • Spremembami pH-vrednosti,
  • Temperaturnimi nihanji,
  • Spremembo ionske moči.

Mehanizem transporta: mukoadhezija

Gastrointestinalni trakt je prevlečen z gosto plastjo sluzi. Vendar ta sluz preprečuje adhezijo molekul in lahko zato moti dostavo oralno zaužitih hranil in zdravil. Čeprav je sluz nujno potrebna za zdravo delovanje prebavil, otežuje dostavo hranil.

Eden od načinov izboljšanja učinkovitosti dostave hranil je izboljšanje adhezije snovi na sluznico prebavnega trakta.

Mukoadhezija izboljša stik in adhezijo aktivne učinkovine na plast sluzi prebavnega trakta. Ker je sluz mešanica vode in lipidov, so liposomi iealni za difuzijo molekul skozi sluznico in v krvni obtok.

Mukoadhezivna formulacija ima torej prednosti pred klasičnimi oblikami:

  • Več stika med aktivno učinkovino in sluznico,
  • Boljši, tesnejši stik med aktivno učinkovino in sluznico,
  • Zaščita aktivnih učinkovin pred oksidacijo in razgradnjo.

Koristi vitamina D

V nadaljevanju predstavljamo več informacij o koristih vitamina D, o neželenih učinkih, koliko ga potrebujete in o živilih, ki vsebujejo vitamin D.

1.   Vitamin D lahko učinkovito pripomore k preprečevanju obolenj

Poleg njegovih osnovnih koristi kažejo raziskave, da lahko vitamin sodeluje tudi pri

  • Zmanjšanju tveganja za multiplo sklerozo (MS). Pregled študij iz leta 2018 je pokazal, da so lahko nizke ravni vitamina D povezane s povečanim tveganjem za multiplo sklerozo.
  • Zmanjšanje možnosti za bolezni srca. Nizke ravni vitamina D so povezane s povečanim tveganjem za bolezni srca, kot so visok krvni tlak, odpoved srca in infarkt. Vendar je še nejasno, ali pomanjkanje vitamina D pripomore k boleznim srca ali preprosto kaže na slabše zdravje, če imate kronično bolezen.
  • Zmanjšanju verjetnosti za huda obolenja. Čeprav so rezultati študij mešani, lahko vitamin D pripomore manjši verjetnosti za hudo gripo in okužbe s COVID 19. Nedavni pregled je pokazal, da nizke ravni vitamina D pripomorejo k sindromu akutne dihalne stiske.
  • Podpori k normalnemu delovanju imunskega sistema. Ljudje, ki imajo prenizke ravni vitamina D, imajo večje tveganje za okužbe in avtoimunska obolenja, kot so revmatoidni artritis, sladkorna bolezen tipa 1 in vnetno črevesno obolenje.

2.   Vitamin D lahko pomaga uravnavati razpoloženje in zmanjšati depresijo

Raziskave so pokazale, da lahko ima vitamin D pomembno vlogo pri uravnavanju razpoloženja in zmanjšanju tveganja za depresijo.

Pregled 7534 ljudi je pokazal, da so tisti, ki so doživljali negativna čustva, po jemanju vitamina D opazili izboljšanje simptomov. Dodajanje vitamina D lahko pomaga ljudem z depresijo, če imajo pomanjkanje vitamina D.

V drugi študiji so ugotovili, da so nizke ravni vitamina D dejavnik tveganja za težje simptome fibromialgije, anksioznosti in depresije.

3.   Vitamin D lahko podpira zmanjšanje telesne teže

Ljudje z višjo telesno težo imajo večje možnosti za nizke ravni vitamina D.

V neki študiji so debeli ljudje, ki so dodatno jemali vitamina D in upoštevali shujševalno dieto, izgubili več teže in maščobne mase kot ljudje v placebo skupini, ki so upoštevali samo shujševalno dieto.

Raziskave ne dokazujejo, da bi vitamin D povzročal zmanjšanje telesne teže, obstaja pa poezava med vitaminom D in težo.

Pomanjkanje vitamina D

Številni dejavniki lahko vplivajo na vašo zmožnost, da dobite ustrezno količino vitamina D izključno od sončne svetlobe.

Morda bo manjša verjetnost, da boste absorbirali dovolj vitamina D pod vplivom sonca, če:

  • Živite na onesnaženih območjih,
  • Uporabljate zaščito pred soncem,
  • Večino časa preživite v zaprtih prostorih,
  • Živite v velikem mestu, kjer visoke zgradbe ovirajo sončno svetlobo,
  • Imate temnejšo kožo (višje ravni melanina v koži pomenijo, da lahko koža absorbira manj vitamina D).

Ti dejavniki lahko povečajo vaše tveganje za pomanjkanje vitamina D. Zato je tako zelo pomembno, da dobite vitamin D tudi iz drugih virov.

Kateri so znaki pomanjkanja vitamina D?

Znaki pomanjkanja vitamina D pri odraslih so lahko:

  • Utrujenost, bolečine,
  • Hude bolečine v kosteh in mišicah, šibke kosti in mišice,
  • Zlomi ob padcih, zlasti nog, medenice in kolkov

Osebni zdravnik vam lahko diagnosticira pomanjkanje vitamina D s preprostim krvnim testom. Če imate pomanjkanje vitamina D, vas bo zdravnik morda napotil na rentgenski pregled kosti.

Če imate diagnozo pomanjkanje vitamina D, vam bo zdravnik priporočil jemanje prehranskih dopolnil z vitaminom D. Če imate hudo pomanjkanje, vam bo predpisal visoke odmerke vitamina D v obliki tablet ali tekočine.

Vitamin D morate dobiti tudi iz sonca in hrane, ki jo uživate.

Tveganje, da boste dobili preveč vitamina D

Če jemljete veliko prehranskih dopolnil z vitaminom D, ga lahko zaužijete tudi preveč. S prehrano ali z izpostavljanjem soncu ga boste težko dobili preveč, saj vaše telo samo uravnava tvorbo vitamina D pod vplivom sončne svetlobe.

Preveč vitamina D lahko vodi do povečanja ravni kalcija v krvi. To se lahko na vaše zdravje odraža na različne načine, kot so:

  • Slabost,
  • Apatija,
  • Bruhanje,
  • Abdominalna bolečina,
  • Dehidracija,
  • Zmedenost,
  • Povečana žeja.

Živila, ki so viri vitamina D

Nekatera živila naravno vsebujejo vitamin D, druga pa so obogatena z njim. Vitamin D lahko najdete v naslednjih živilih:

  • Losos
  • Sardine
  • Konzervirana tuna
  • Ribje olje
  • Goveja jetra
  • Rumenjak
  • Rakci
  • Navadne gobe in gobe, tretirane z UV-svetlobo
  • Mleko (obogateno)
  • Določene žitarice in ovseni kosmiči (obogateni)
  • Jogurt (obogaten)
  • Pomarančni sok (obogaten)

Samo z izpostavljanjem soncu in s hrano je težko dobiti vsak dan dovolj vitamina D, zato lahko pomaga jemanje vitamina D v obliki prehranskih dopolnil.

Koliko vitamina D potrebujete?

Nedavne študije kažejo, da potrebujemo več vitamina D, kot je veljalo nekoč.

Priporočen dnevni vnos za vitamin D je:

  • Dojenčki (od 0 do 12 mesecev): 10 µg (400 IE)
  • Otroci in najstniki: 15 µg (600 IE)
  • Odrasli od 18 do 70 let: 15 µg (600 IE)
  • Odrasli, starejši od 70 let: 20 µg (800 IE)
  • Nosečnice in doječe matere: 15 µg (600 IE)

Povzetek

Vitamin D ima številne koristi za zdravje. Lahko zmanjša tveganje za določena obolenja, pomaga izboljšati razpoloženje in zmanjšati simptome depresije, lahko pomaga tudi pri uravnavanju telesne teže.

Težko je samo s hrano in z izpostavljanjem soncu telo oskrbeti z dovolj vitamina D, zato ga je koristno jemati v obliki prehranskih dopolnil.